right-arrowsignsmail

Falu Rödfärg

falurodfarg.com

Kagon får fram mina reservdelar snabbt

I en gammal och världsunik anläggning, som den hos Falu Rödfärg, finns det nästan inte några standardlösningar att luta sig mot. Johan Norman som är underhållsansvarig beskriver sig själv och sina kollegor som allkonstnärer.

– Kagon, som bara ligger några minuter bort med bil, brukar få fram de reservdelar som vi behöver snabbt.

Det går åt en hel del reservdelar vid reparationer och underhåll – och ofta handlar det om specialdetaljer som inte ens finns på hyllorna hos Kagon.

– Men jag brukar inte behöva vänta länge på att få mina reservdelar levererade, och jag får hela tiden återkoppling, så jag vet alltid vad som händer med mina leveranser, fortsätter han.

Eftersom maskinparken på Falu Rödfärg är så speciell kan det vara svårt att förstå hur anläggningen fungerar, även för den som har goda tekniska kunskaper. Johan framhåller att killarna på Kagon är glada, engagerade, serviceinriktade och framför allt lösningsorienterade. De söker själva upp svaren om de inte vet.

– De kan sina produkter och jag behöver sällan förklara alltför djupgående, eftersom de har både kunskap och erfarenhet från industrin.

– Tidigare jobbade jag på Scania och när jag började jobba här på Falu Rödfärg var det självklart att fortsätta använda Kagon, eftersom de har ett så bra och omfattande sortiment.

 

Johan Norman

Johan Norman har dels ansvar för det förebyggande underhållet, dels tar han hand om reparationerna, ibland med hjälp av specialistkompetens, när något går sönder i fabriken eller i anläggningen som renar gruvvattnet.

Rött pigment från Falu Gruva

1992 stängdes Falu Gruva efter mer än tusen års brytning. Det som återstår idag är tillverkningen av det röda pigmentet och kokningen av Falu Rödfärg.

Falu Rödfärg tillverkar varje år cirka 500 ton pigment som blir till cirka      1 900 000 liter rödfärg.